Anders är en webbutvecklare och hårdrockare som gillar brädspel, kaffe och öl.

Olika sätt att undvika repaints och reflows vid scroll med hjälp av CSS

Scenariot: för att få så litet lagg som möjligt på våra sajter (kan även beskrivas "så hög FPS som möjligt") behöver vi reducera antalet omritningar och omskalningar.

Att scrolla i en webbläsarflik skapar i sig en sådan omritning. Om muspekaren passerar ett element med hover-stilar på sig kommer ännu en omritning att skapas. Passeras ännu ett sådant element skapas ytterligare ett ... et cetera.

För minimalt lagg bör dessa hover-effekter undvikas vid scroll, är den allmänna uppfattningen.

Bara titeln på lösningen är nördig i sig: 60fps scrolling using pointer-events: none

pointer-events: none är från början hämtat från SVG-standarden, men kan användas på HTML-element också. Dessa reducerar all form av interaktivitet mellan muspekare och elementet och dess barnelement.

Förslaget är därför att lägga på denna föträffliga snippet. Först, en CSS-klass:

.disable-hover {
    pointer-events: none;
}

och på det, litet JavaScript:

var body = document.body,
    timer;

window.addEventListener('scroll', function() {
    clearTimeout(timer);
    if(!body.classList.contains('disable-hover')) {
        body.classList.add('disable-hover')
    }

    timer = setTimeout(function(){
        body.classList.remove('disable-hover')
    }, 500);
}, false);

Malte Ubl via Google Plus skriver däremot att detta medför en viss fördröjning på klick:

Unfortunately it is even more broken, since it will block all clicks on your site within half a second after you stop scrolling. That might be quiet a few clicks.

Han presenterar dock en lösning som går runt detta, förutsatt att en sida inte innehåller iframes.

En av kommentarerna hade dock en ännu bättre lösning för hög FPS: skippa hover helt, eftersom pekskärmar ändå inte bryr sig om dem. Det är pragmatiskt värre och jag kör nog med den linjen så ofta jag kan.